طرز تهیه نان چای قزوین

نان چای قزوین

نان چای قزوین یکی از شیرینی های خشک مناسب  ایام عید که بسیار خوشمزه و ترد است. از گذشته تا کنون یکی از جذابیت های نوروز شیرینی و شکلات بوده و هست. شیرینی های سنتی جایگاه ویژه ای در سفره هفت سین و یکی از مهمترین تنقلات در کنار انواع فینگرفود برای پذیرایی از مهمان های نوروزی می باشد.

بچه که بودم روزهای پایانی سال وقتی از مدرسه برمیگشتیم بوی خوش شیرینی برامون لذت بخش بود و هنوز به یاد اون روزها شیرینی نوروز میپزم شیرینی نان چای قزوین یکی از شیرینی های نوروزی خوش مزه و معطر که مناسب برای نوروز پس بریم که با هم درستش کنیم.

مواد لازم نان چای قزوین

اندازه موادی در ادامه برای تهیه نون چایی قزوین نوشته ایم، همانطور که گفتیم مناسب مهمانی های خانگی است و حدودا برای 10 نفر است. اگر می خواهید برای تعداد کمتری تهیه کنید، به نسبت مناسب مواد را کم کنید و یا در کامنت سوال کنید.👇

نوع مواد

مقدار لازم

روغن صاف

200 گرم

کره

200 گرم

پودر شکر

175 تا 250 گرم

زرده تخم مرغ

5 عدد

ماست

80 گرم

 نمک

نوک چاقو

بکینگ پودر

۱قاشق چایخوری

آرد

750 گرم

هل آسیاب شده

۱تا۲ قاشق سوپخوری

پودر زنجبیل

۱ قاشق سوپخوری

وانیل

۱/۸ قاشق چایخوری(8÷1)

مواد لازم برای رومال

  • تخم مرغ: ۱عدد
  • خامه صبحانه: ۱قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق سوپ خوری
  • کنجد: میزان لازم برای روی نان

طرز تهیه قدم به قدم

قدم اول برای پخت این شیرینی نوروزی

ابتدا کره روغن و پودر شکر الک شده را باهم مخلوط میکنیم و با همزن دور متوسط خوب میزنیم تا کاملا یکدست پوک و کرم رنگ شود

قدم دوم

زرده های تخم مرغ را یکی یکی اضافه میکنیم هر زرده که خوب مخلوط شد زرده بعدی را اضافه میکنیم و با آخرین زرده وانیل را اضافه میکنیم (برای ترکیب هر زرده ۱دقیقه هم بزنیم کافی)

قدم سوم

ماست و بکینگ پودر را باهم مخلوط میکنیم و کمی هم میزنیم تا پف کند و به مواد قبلی (کره و روغن و پودر شکر) اضافه میکنیم فقط در حد مخلوط شدن میکس میکنیم.

قدم چهارم

هل و زنجبیل و نمک را به آرد الک شده اضافه میکنیم (در چند مرحله)وبا لیسک مخلوط میکنیم تا خمیر یکدست و جمع شود خمیر را دو قسمت کرده و داخل کیسه فریزر قرار میدهیم و پهن میکنیم برای مدت ۱ساعت در یخچال استراحت میدهیم.

سپس روی خمیر را بین دو نایلون با وردنه باز میکنیم و حدودا به قطر ۷میل باز میکنیم و با کاتر دلخواه برش میزنیم و داخل سینی فر بافاصله مناسب میچینیم.
برای رویه تخم مرغ را کمی با چنگال میزنیم سپس خامه را اضافه میکنیم کمی مخلوط میکنیم و سپس زعفران را اضافه میکنیم وبا قلمو به آرامی روی نانها رومال میزنیم و یه مقدار کم کنجد میپاشیم و درفر۱۶۰ درجه گرم، بندت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه میپزیم تا کناره ها کمی طلایی شود و بوی شیرینی پخش شود.

چند‌ دقیقه هم قسمت بالای فر را روشن میکنیم تا روی شیرینی برشته شود به همین راحتی یه شیرینی سنتی یعنی نون چای قزوین خوشمزه بپزید.
نوش جان

 

4/5 - (4 امتیاز)
این مقاله را به اشتراک بزارید

Enter Captcha Here : *

Reload Image